Ordinul 714/16.05.2016 privind
modificari ale ghidurilor specifice pentru primele apeluri lansate prin POCU
2014-2020
La scurt timp
dupa lansarea pe A.P.4 a Ghidului Solicitantului
- Conditii Specifice pentru masurile 4.1. ”Dezvoltare Locala Integrata
(DLI 3600) în comunitatile marginalizate în care exista populatie apartinând
minoritatii rome” si 4.2 ”Dezvoltare Locala Integrata (DLI 3600) în
comunitatile marginalizate”, Ministerul Fondurilor Europene (MFE), prin
Autoritatea de Management pentru Programul Operational Capital Uman, a publicat
ordinul 714/16.05.2016 referitor la
Corrigendumul nr. 1 pentru modificarea ghidurilor (Conditii Specifice) si
Anexei 1 (Orientari privind accesarea finantarilor în cadrul Programului
Operational Capital Uman 2014-2020).
Referitor la
documentul “Orientari privind accesarea
finantarilor în cadrul Programului Operational Capital Uman 2014-2020”, în
continuare va vom prezenta pe scurt modificarile aparute si vom sublinia cateva
aspecte care dupa parerea noastra
trebuie sa le tratati cu maxima atentie.
4.1.4. Selectia partenerilor
Pot fi
selectati parteneri individuali, nu consortii/asociatii de parteneri
Observatie:
Daca initial
ar fi fost posibila participarea unor asociatii de parteneri, acum aceasta
posibilitate a fost eliminata
4.2. Eligibilitatea proiectului
a) Proiectul
propus spre finantare (aceleasi activitati, pentru aceiasi membri ai grupului
tinta) NU a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri nerambursabile
(evitarea dublei finantari)
Nota:
Solicitantul/beneficiarul
trebuie sa se asigure ca participantii la operatiuni nu au reprezentat grup
tinta pentru formare profesionala pe acelasi tip de curs si domeniu (si acelasi
nivel de calificare), co-finantat din fonduri nerambursabile.
Recomandarea noastra:
Trebuie sa
fiti foarte atenti la acest aspect deoarece de multe ori persoanele din
grupurile marginalizate (cele vizate prin 4.1 si 4.2), chiar daca au cele mai
bune intentii, nu stiu sa ofere informatii despre programele în care au mai
fost implicati. Posibilitatea de a “uita” de participarea în programe mai vechi
poate fi si mai mare atunci cand li se ofera subventii, caci apare tentatia de
a obtine bani. E un detaliu mic, dar care poate aduce pierderi financiare
importante.
Probabil ca
solutia pentru organizatiile implicate în derularea unor proiecte cu aceste
grupuri tinta va fi sa înceapa formalitatile de înscriere în program cu analiza
atenta a calificarilor anterioare si a facilitatilor de care persoanele au mai
beneficiat, si nu promovand subventia pe care persoanele din grupul tinta ar
putea sa o primeasca.
Observatii:
Prin
Corrigendumul nr. 1 au fost eliminate urmatoarele paragrafe:
=
Proiectul trebuie sa descrie modul în care vor fi integrate temele orizontale,
pe baza Ghidului privind integrarea principiilor orizontale în cadrul
proiectelor finantate din FESI 2014-2020, partea I-a Egalitatea de sanse si
tratament si partea a II-a Dezvoltarea durabila, disponibil la adresa
www.fonduri-ue.ro.
=
În descrierea activitatilor si în selectarea grupului tinta, proiectul
demonstreaza ca sunt îndeplinite obligatiile minime prevazute de legislatia
relevanta, conform Ghidului privind integrarea principiilor orizontale în
cadrul proiectelor finantate din FESI 2014-2020
4.3.1. Cofinantarea proprie minima a
beneficiarului
[...]
Daca
proiectul este propus de un grup de entitati partenere, aceasta contributie
este obligatoriu de asigurat în comun. Asigurarea cofinantarii proprii minime
aferente parteneriatului trebuie realizata de fiecare membru al parteneriatului
prin aplicarea ratei de cofinantare aferenta tipului de entitate la valoarea
bugetului gestionat de partenerul în cauza, cu exceptia masurilor care cad sub
incidenta ajutorului de stat / de minimis, pentru care ratele de cofinantare
vor fi stabilite în Ghidurile Solicitantului Conditii Specifice.
Observatie:
Primul aspect
la care va trebui sa fiti atenti este acela, ca spre deosebire de POSDRU
2007-2013, unde rata de cofinantare era stabilita în functie de tipul
aplicantului principal, de acum înainte asigurarea cofinantarii proprii minime
aferente parteneriatului trebuie realizata de fiecare membru al parteneriatului
prin aplicarea ratei de cofinantare aferenta tipului de entitate la valoarea
bugetului gestionat de partenerul în cauza.
De exemplu,
în trecut, daca la un proiect se asocia un ONG cu un SRL, chiar daca cota de
cofinantare pentru SRL-uri era de 5%, în cazul în care aplicantul principal era
un ONG se aplica pentru toata lumea cota de cofinantare de 2%. Pentru
proiectele ce vor urma cota va fi diferentiata, conform prevederilor Ghidului
Solicitantului.
Totusi, ca o
exceptie, prin Corrigendumul nr. 1 se creaza si posibilitatea stabilirii unor
alte rate, în cazul masurilor care cad sub incidenta ajutorului de stat / de
minimis, pentru care ratele de cofinantare vor fi stabilite în Ghidurile
Solicitantului Conditii Specifice.
CAPITOLUL 6 . Procesul de evaluare si
selectie
[....]
Pentru ca un
proiect sa poata fi aprobat pentru finantare, acesta trebuie sa obtina în total
minim 70 puncte.
[....]
Observatii:
E o modifcare
buna, caci initial era prevazut ca si acele proiecte care strang 70 de puncte
sa fie respinse la finantare daca primesc 0 (zero) puncte la unul dintre
sub-criteriile din Grila de evaluare tehnica si financiara.
Prevederea
initiala era restrictiva, si crea riscul ca anumite proiecte foarte bune, din
cauza unui singur punct slab, sa fie respins.
CAPITOLUL 6 . Procesul de evaluare si
selectie
[....]
Ajustarile
bugetare propuse de evaluatori nu pot depasi 30% din valoarea solicitata spre
finantare (asistenta financiara nerambursabila); în caz contrar cererea de
finantare este respinsa.
Modificarile
la buget se realizeaza de echipa de evaluare doar în urma analizei
raspunsurilor solicitantului la solicitarile de clarificari. Solicitantul este
informat în scris asupra modificarilor la buget efectuate de echipa de
evaluatori. El trebuie sa accepte sau sa respinga aceste modificari în termen
de 7 zile lucratoare; în caz contrar proiectul este respins.
Observatie:
Prin
corrigendum a fost eliminat riscul ca evaluatorii sa emita pareri referitoare
la costurile finantate din bugetul propriu.
Partea cea
mai buna este ca “modificarile la buget se realizeaza de echipa de evaluare
doar în urma analizei raspunsurilor solicitantului la solicitarile de
clarificari”.
CAPITOLUL 8 . Contractarea proiectelor
Toate
cererile de finantare care au fost selectate pentru finantare vor intra în
procesul de contractare care se finalizeaza cu semnarea contractului de finantare.
Beneficiari
cu proiecte multiple
În cazul
aplicatilor organizatii de drept privat care au 1 proiect în implementare în
cadrul tuturor apelurilor finantate din POCU, la data contractarii celei de a
doua cereri de finantare, se vor aplica în etapa de contractare urmatoarele
prevederi:
Observatie:
Intitial
prevederile speciale se aplicau doar benefciarilor private care aveau 2 proiecte
în implementare. De acum înainte se vor aplica si celor care au deja 1 proiect
în implementare.
CAPITOLUL 9. Informare si publicitate
Activitatile
de informare si publicitate desfasurate în cadrul proiectului se vor realiza cu
respectarea regulilor prevazute în Manualul de identitate vizuala.
In ceea ce
priveste informarea publicului larg cu privire la proiectul aflat în
implementare, Beneficiarul va promova masuri de informare si publicitate
adaptate si corelate cu activitatile si anvergura proiectului.
În functie de
tipologia apelului de proiecte si a publicului larg caruia i se adreseaza
masurile de informare si publicitate a proiectului, pot fi utilizate inclusiv
platforme media precum: Facebook, Instagram, Twitter, etc.
Masurile
minime de informare si publicitate care trebuie descrise în cererea de
finantare sunt:
- Asigurarea
vizibilitatii proiectului (prin afisarea unui banner/afis/panou etc.) la sediul
de implementare a proiectului;
-
Beneficiarii se asigura ca cei care participa în cadrul proiectului sunt
informati în mod specific cu privire la sprijinul acordat prin FSE/ ILMT;
- Orice fel
de documente referitoare la implementarea proiectelor si publicate pentru
public sau participanti, inclusiv certificatele de prezenta sau alte
certificate, trebuie sa includa o mentiune cu privire la faptul ca operatiunea
a fost sprijinita în cadrul FSE/ ILMT.
Activitatile
de informare si publicitate se refera la publicitatea cu caracter general
aferenta proiectului si vor fi bugetate la cheltuieli indirecte.
În functie de
specificul apelului de proiecte, pot fi bugetate activitati specifice adresate
grupului tinta, de tipul campanii de informare si constientizare, campanii de
recrutare a grupului tinta etc.; aceste activitati nu reprezinta masuri de
informare si publicitate a proiectului, ci activitati/subactivitati de sine
statatoare, care vor fi bugetate la cheltuieli directe.
Observatie:
Se clarifica
care sunt masurile minime de informare si publicitate care trebuie mentionate
în cererea de finantare în sectiunea “Activitati de informare si publicitate”.
Documentul integral îl puteti gasi pe site-ul MFE, la
adresa http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/16.05/Anexa.1.corrigendum.pdf
Ordinul 714/16.05.2016 este disponibil la adresa: http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/16.05/Ordin.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu