marți, 19 aprilie 2016

Rata de absorbtie a fondurilor europene pentru POSDRU 2007 - 2013 este de 54,51 %

Rata de absorbtie efectiva a fondurilor europene în cazul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 era la finalul lunii martie 2016 de 54,51 % (conform datelor puse la dispozitie de Ministerul Fondurilor Europene). Este practic cea mai mica rata dintre toate programele operationale! Rata medie de absortie, pentru toate programele operationale, era la finalul lunii martie de 65,80%.

Cauzele sunt multiple si bine cunoscute, atât de expertii care au fost implicati în proiecte finantate prin POSDRU 2007 – 2013 cât si de cei care au gestionat acest program. Pe scurt e vorba de termene imense de evaluare a proiectelor, birocratie excesiva, întârzieri nejustificate, atât în procesarea cererilor de rambursare, cât si în procesarea cererilor de plata sau aprobarii proiectelor, si decizii inadecvate a celor care au coordonat programul.
O buna parte dintre probleme au fost punctate pe parcursul unor întâlniri dintre reprezentantii AMPOSDU si beneficiari, ce au avut loc pe parcursul anului 2015. Cei care aveau proiecte în implementare s-au plâns de nenumarate deficiente, dintre care noi vom ebumera:
• Amânarea repetata a lansarilor cererilor de propuneri de proiecte;
• Lipsa unor justificari pertinente pentru punctajul acordat de evaluatori în procesul de evaluare si selectie;
• Întârzierea în procesarea cererilor de plata de catre anumite organisme intermediare (5 luni de asteptare pâna la procesarea unei CP si peste 6 luni pentru procesarea unei CR);
• Lacune legislative si interpretarea subiectiva a legislatiei existente de catre personalul OI si AM;
• Solicitarea, prin instructiunile emise de AM, unor documente suplimentare fata de cele prevazute în normele legale în vigoare pentru achizitiile directe;
• Revenirea la sistemul din 2007 privind evidentierea cheltuielilor cu taxele si impozitele aferente salariilor personalului platit prin proiecte;
• Lipsa unei abordari coerente si unitare a OI-urilor si AM cu privire la eligibilitatea unor cheltuieli (2 proiecte similare implementate în regiuni diferite primesc solutii diametral opuse de la OI la aceea si  problema);
• Incapacitatea autoritatii de management de a reactiona în situatii de criza: încercarea unui beneficiar de a încarca în sistemul Action Web o cerere de rambursare a durat 740 de ore, din cauza nefunctionarii acestui sistem. În toata aceasta perioada, autoritatea de management nu a putut fi contactata pentru a oferi suport si a remedia defectiunile;

In ceea ce priveste birocratia excesiva, beneficiarii au mentionat ca timpul alocat sarcinilor administrative a reprezentat în medie 80%, în timp ce doar 20% se mai putea dedica realizarii activitatilor principale ale proiectului, respectiv celor generatoare de rezultate si indicatori.

Grava a fost si lipsa unor clauze contractuale ce stipuleaza egalitatea de tratament între parti în ceea ce priveste termenele de respectat (de exemplu, în ceea ce priveste CP, beneficiarul are obligatii de respectat în termen de 3 zile, pe când AM-ul are un termen incert); În plus, pentru AM nu exista penalitati pentru neîndeplinirea obligatiilor, în timp ce pentru beneficiar acestea sunt foarte dure; „Ce se întâmpla cu AM/OI daca nu îsi respect clauzele privind plata?”.

Desi aceste probleme au fost semnalate în mod repetat ele persista. De exemplu, CNIPDT are în continuare cereri de rambursare neanalizate din toamna anului 2015! Cât despre lansarea noilor programe (POCU 2014-2020) nici nu prea avem ce sa mai spunem. A trecut anul 2014, a trecut anul 2015 … si au trecut si primele 3 luni din anul 2016, si nimic nu s-a întâmplat !

Cui trebuie sa multumim pentru acesta situatie? 
Evident celor care au coordonat acest program respectiv celor care au ocupat functia de Ministru al Fondurilor Europene (dl. Eugen Teodorovici, dl. Marius Nica), celor care au ocupat functia de Ministru al Muncii, Protectiei Sociale si Familiei (dl. Marian Sarbu, dl. Mihai Constantin Seitan, dl. Ioan Nelu Biris, dl. Sebastian Lazaroiu, d-na Sulfina Barbu, d-na Claudia Boghicevici, d-na Mariana Câmpeanu, d-na Rovana Plumb), precum si directorilor AMPOSDRU.
“Le multumim” tuturor pentru activitatea depusa … si ne întrebam daca cineva va plati pentru banii pe care românii i-au pierdut.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu